Descripció d'una observació real
A
continuació, vos mostro una narració descriptiva de les interaccions que fa un
infant amb una sèrie de materials naturals de la platja junt amb elements per
fer transvasaments, que els hi vam proposar. En aquesta activitat hi havia 5
infants més però en el meu cas, em vaig centrar en un sol nen, en Pau. Per concretar una mica més, és en l’escola
“Venda d’Arabí” en una aula de P3.
Aquesta
observació, d’uns 15-20 minuts, és la segona que faig. Cada vegada són els
mateixos infants que participen, per tant, podem observar quins són els
aprenentatges que van adquirint i els seus progressos. A més, després de cada
sessió, els companys i jo ens reuníem i comentaven com havia anat. Per tal de
poder millorar i proposar els materials d’altres maneres.
En Pau ha sortit
molt content a la terrassa; el primer que ha fet ha set agafar un embut petit,
ha començat a manipular la sorra, ha agafat les culleres de fusta, intenta que
la sorra passi per un tub fi, encara que no ho aconsegueix. A continuació ha
agafat un got de plàstic, ha descobert que té forats. S’ha girat i ha trobat
les vieires, n’agafa una, la deixa, agafa un embut i el planta dins la safata
de la sorra, li tira sorra. Seguidament ve na Maria, però ell es posa dret,
abandona el que està fent, dóna voltes per l’espai fins que agafa un colador;
torna a la safata, introdueix sorra dins l’embut, que ja tenia, i veu com la
sorra cau pel forat. Fica petxines dins l’embut, les tapa amb la sorra, torna a
posar petxines, les tapa. Quan l’ha tingut ple, s’aixeca i va a buscar un
parell de tubs, no comença cap tipus d’activitat, sinó que els deixa al seu
costat. També molt a prop, hi té còdols, els agafa i els col·loca dins la
safata. Agafa sorra amb el colador i ho posa tot dins l’embut. Quan el té ple,
el buida. Posa les petxines més petites dins un colador, comprova si passen
dins el tub. S’aixeca per agafar dos ampolles petites, torna al seu lloc per
omplir-les, comença a fer transvasaments entre la botella i el colador, ho
torna a fer dues vegades més. Tira sorra per damunt d’un còdol, està utilitzant
les vieires de tobogan ja que està llançant sorra per elles fins que arriben a
la safata. Amb un colador que té a les mans, mou la sorra per dins la safata.
Agafa la cullera de nou, intenta posar la sorra de la cullera dins la botella,
s’espolsa la mà. Després buida una botella, la sorra la posa damunt una vieira
i l’enterra. Treu els còdols que havia enterrat, es despista durant uns segons
perquè ha sentit la remor d’un camió. Torna al seu procés d’aprenentatge molt convençut;
li diu a na Maria que li torni la cullera, agafa també, un envàs de iogurt i
l’ompli de sorra. Al seu costat ha trobat diversos elements: el cullerot i el
colador, els utilitza alternativament, va donant cops al colador per a que
càpiga més sorra dins; es dóna compte que l’envàs del iogurt té forats per baix
i que si l’aixeca la sorra surt. Seguidament, agafa un got, mira pel seu
voltant fins que decideix omplir la botella petita, primer amb la cullera i
després amb la mà; quan se li cau l’arena per damunt la mà diu “Quina pudor!”.
S’espolsa i es posa a jugar amb els còdols, els xoca un i l’altre. Ha sentit
una companya que li diu a l’altre “no se come”, en Pau ho repeteix. Posa
vieires petites dins una botella, primerament les agafa d’una en una però, a poc
a poc, n’agafa un grapat dins la mà. Es
posa la botella a l’ull i mira dins, li dóna cops mirant com les petxines es
mouen. Segueix amb la botella i pendent de Laia, una de les seves companyes,
que busca les culleres. Tornant a la botella, li dóna la volta per fer un
transvasament de la botella al colador, però les vieires no surten; passa el
dit dins les botelles i les treu a poc a poc, intenta de nou que caiguin
sacsejant-la. Quan les té totes fora, les tapa amb la sorra. Posa un grupet de
còdols dins la safata, per deixar lloc mou la sorra així com altres pedres.
Agafa un embut i es queda mirant com surt la sorra, després agafa un got de
plàstic i comença a fer el transvasament de l’embut al got. Quan aquest darrer
està ple, el situa dalt les pedres, a una petita distància, i observa com la
sorra cau damunt els còdols deixant-los tapats.
Cinc minuts
abans de donar per finalitzada la sessió, s’avisa als infants. Amb la finalitat
que siguin conscients que en breu hauran de tornar a la seva aula.
En aquesta entrada he utilitzat les següents etiquetes perquè penso que són les que més s'identifiquen amb el meu procés d'aprenentatge quan jo estava observant, és a dir, jo observava amb una finalitat, descrivint la interacció que feia l'infant amb el material exposat. I en tot moment, intentava trobar la relació entre la teoria rebuda a classe i el que veia amb els meus propis ulls.
No hay comentarios:
Publicar un comentario