Estratègies plantejades posteriors a un anàlisi DAFO
Les
estratègies que em plantejaria per a poder transformar les debilitats en
fortaleses seria la de fer veure al meu equip de feina la importància de fer un
treball cooperatiu entre tots, ja que tots compartim el mateix lloc de feina
durant moltes hores diàries, així com també objectius educatius i gustos
laborals. No tots tenim perquè pensar de la mateixa manera, però si tenir clar
que la diversitat d’opinions, idees, metodologies, ens enriqueixen. És
imprescindible que entre els companys ens ajudem en cas de tenir dubtes, i no
voler anar d’amagat. En el sentit de, un educador pensa una activitat molt
atractiva, però per a que els demés no la copiïn no la explica als seus
companys.
Per a
tractar la rigidesa dels horaris, malgrat que sovint ja vingui imposat del
centre, observaria i escoltaria les actituds dels infants. Ells són els màxims
protagonistes de la jornada escolar. Un exemple d’això seria, en l’horari posa
que després del pati, hi ha que fer l’activitat però ens adonem que, quan
arribem de l’esplai els infants estan molt alterats i de vegades, una mica
cansats. Si volem que l’activitat plantejada surti bé i que els nens gaudeixin
fent-la serà convenient cercar un altre moment. Per exemple, abans d’anar al
patí i després d’haver esmorzat. I després del patí podríem dedicar el temps a
treballar hàbits d’higiene o descans.
Una
fortalesa que em va agradar molt del centre és la implicació que tenen les
famílies dins el centre, a més de la conscienciació que tenen d’allò que estan
treballant dins l’aula. Una estratègia que adoptaria també, seria la de demanar
la seva ajuda per a poder crear espais d’aprenentatges, activitats, etc. Per
exemple, si vull fer la panera dels tresors a l’aula de nadons, enviaria una
circular a les famílies o a principi de curs, explicaria què treballaríem
durant els propers mesos, què és i en què consisteix dit joc. Així com també,
la importància de les rutines a edats tant primerenques. A més, a dia d’avui,
les retallades estan afectant al nombre d’infants per aula, al mateix temps que
la ràtio d’educadors disminueix, per aquest motiu una idea positiva seria la de
demanar ajuda a les famílies en assistir algun dia, sempre que fos possible i
sense obligar a ningú, a l’escoleta per
participar en el desenvolupament de les activitats. D’aquesta manera, no només
ajudaria a l’educador del seu fill sinó que col·laboraria i viuria de primera
mà, un dia dins l’aula.
Un altre
estratègia que m’agradaria posar en pràctica seria la d’organitzar l’aula amb els meus alumnes. Sóc
conscient que això amb els infants del centre infantil no és pot fer perquè són
massa petits, però ja quan van a l’escola, es podria provar. No sé si tindria
èxit però per intentar-ho que no sigui. Penso que si tenim clar que un centre
ha d’estar adaptat a les necessitats dels nens, per què no ho podem fer ells
amb la nostra ajuda? Pot ser un bon treball si anem fent preguntes als infants
de per què volen posar les coses a una banda i no a l’altre. Al mateix temps
s’estaria treballant el treball en equip, l’escolta als companys, arribar a un
acord, etc. Una sèrie d’habilitats i competències que aniran aprenent al llarg
de la seva vida.
Les amenaces
i oportunitats que ens planteja el context del centre on jo vaig fer
pràctiques, les hem d’analitzar amb profunditat i veure que dels aspectes
negatius, en podem treure qualque cosa positiva. L’amenaça que he comentat fent
l’anàlisi DAFO era la que, molt a prop del centre infantil es troba la Llar
d’infants, és a dir, els nens que estan a càrrec de Serveis Socials. Personalment,
ho veig com una amenaça perquè tots són enviats al mateix lloc i no els
distribueixen per diferents centres. D’aquesta manera, els infants, solen estar
en contacte amb els iguals que ja coneixen de la Llar. Malgrat que ho anomeni
com amenaça, vull deixar clar que no menyspreu a cap infant ja que tinc
claríssim que TOTS tenen DRETS a ser estimats, escoltats i valorats. Al mateix
temps que, la varietat és riquesa i que de totes les situacions aprenem. Una
estratègia que cal tenir present és no etiquetar als nens per la seva situació,
per un passat, per un físic, etc. La favorable situació del centre és molt
positiva, en el sentit que estem enmig de la ciutat i tenim diversos estais
públics molt a prop. Com educadora, ho aprofitaria en el sentit de fer sortides
pels carrers, anar caminant a fer visites al mercat, a la platja, al centre de
salut per veure una ambulància, a l’escola on anirem dins uns mesos, etc. En
altres paraules, durant el curs hem estat treballant amb els infants com fer un
tren per anar de la classe al menjador,
i ara per a poder aplicar-ho fora de l’escola, fem una sortida a un parc
que està molt a prop, on aprofitarem per esmorzar a l’aire lliure.
En aquesta
publicació, les competències que he volgut etiquetar estan relacionades sobre l’anàlisi,
preguntes i reflexions sobre el funcionament del centre on vaig fer pràctiques.
Les dues etiquetes que he triat estan, estretament, lligades amb el que jo he
parlat al llarg de l’entrada.
No hay comentarios:
Publicar un comentario