Una vegada
finalitzat i presentat el nostre documental de “La vida en les parets” he de
dir que ja ens hem tret un pes de damunt molt gran, ja que ha estat una feina
que ens ha requerit molt de temps, esforç i dedicació. Malgrat això, penso que
ens ha valgut la pena i que tots els trets anomenats en la línia de damunt s’han
vist reflectits.
Per a les
persones que no han tingut l’oportunitat de veure’l, faré un petit resum de les
seves parts i així poder fer-se una idea. Primerament, cal dir que comença
d’una manera molt general, és a dir, parla de les parets que ens envolten,
siguin les de la nostra casa, les del carrer, poble, barri o les d’una escola. Cadascuna
d’elles parlen, transmeten, tenen un sentit, però totes elles ens diuen una
cosa diferent per aquest fet mostrem un recull de parets (blanca, de color, de
pedres, etc) i a poc a poc, ens anem centrant en les parets de l’escola.
Un aspecte
que vam trobar interessant va ser el tema de donar-li sentit a una paret des de
diferents punts de vista, per a que quedés reflectit vam demanar col·laboració
a diversos professionals del món laboral: enginyer d’edificacions, pintor,
escaparatista, mestressa de casa, infant, mestra d’infantil i decorador
d’interiors. Després d’aquesta
introducció molt global, i partir de la idea que una paret té una utilitat i un
significat diferent per a la societat, anem a visitar una escola d’infantil i
primària on vam poder parlar amb els distints membres que formen la comunitat
educativa: la directora del centre, una de les mestres d’infantil, dos famílies
que porten els seus nens allí i un grupet de nens, amb la finalitat de poder conèixer
amb més detall les parets d’un centre. Les conclusions que he extret són:
ü Les parets d’una escola serveixen per narrar el que passa
dins.
ü No només s’informa als visitants del que s’està passant,
sinó que és una manera per a que els nens siguin més conscients del seu propi
procés d’aprenentatge, a més de sentir-se protagonistes.
ü Malgrat que sigui una enfeinada el fet de documentar i no
totes les famílies ho agraeixin i dediquin temps a observar, llegir i
implicar-se, val la pena fer-ho per aquells dos o tres nens i família que ho
miren.
ü A un centre hi ha diferents tipus de plafons i
documentacions. Algunes són permanents i altres van canviant, depenent dels
interessos que es promoguin. De totes maneres, no tot és pot documentar, s’ha d’intentar
extreure la informació més significativa i valuosa.
ü Per a que les famílies s’interessin per la documentació
del centre i els seus plafons, s’ha de transmetre als infants la importància
que tenen i dedicar temps a que els nens sàpiguen què i per què està penjat. Amb
la finalitat que els propis nens siguin conscients i, molt il·lusionats, vulguin
mostrar als seus familiars que hi ha a les parets. No només s’avalua per als
nens i les seves famílies sinó que també per a l’equip educatiu.
ü En tot el procés de documentar ha d’haver una continuïtat.
ü Es documenta per donar visibilitat, per recordar, per
explicar, per avaluar i planificar. I es pot fer amb els processos dels
infants, els projectes que es duen a terme i sobre la vida de grup o individual
dels nens.
ü I ja per acabar, unes paraules molt sinceres que va dir
la directora del centre i és que “Un infant comença a crear la seva història
des del primer dia que entra a l’escola”.
A continuació,
mostrem una mica de teoria de les diferents fonts consultades de les quals hem
pogut conèixer que no hi ha una manera de documentar, sinó que n’existeixen
moltes més. Com per exemple: tríptics, fulletons, blocs, diaris d’aula, marcs
digitals, etc. A més, vam deixar constància d’una sèrie d’aspectes que cal
tenir presents en el moment de documentar: els continguts que siguin
suggeridors, atractius i amb informació clara i ordenada; una adequada
informació visual i estètica, és a dir, distribució adequada entre títol,
fotografies o cites, evitar estereotips, tipologia clara per a facilitar la
lectura; i que la documentació la podem trobar a qualsevol espai de l’escola
però sobretot que estigui a un lloc accessible. I per anar tancant amb
progressivitat el documental, hem acabat amb unes fotografies de diferents
escoles, unes cites d’autors que parlen d’aquest tema i les nostres conclusions
personals a nivell grupal.
Per anar acabant amb aquesta entrada, crec que
els aprenentatges han estat molts i diversos, a més, penso que la dinàmica que
hem seguit en el documental ha set variada, ja que hem combinat diversos
aspectes com són: fotografies de les documentacions que fan per diversos
centres, entrevistes amb diferents professionals, imatges de la nostra ciutat,
conclusions personals, teoria relacionada amb el tema... amb la finalitat que
la visualització del mateix fos entretinguda, a part de profitosa per al nostre
bagatge personal i ens aportés nous coneixements així com també poder
aprofundir-los i/o ampliar-los. Darrera
tot el muntatge, les visites a les escoles, la informació rebuda i la que hem
cercat, m’ha conduit a pensar quin tipus de documentació m’agradaria dur a la
pràctica, així com pensar en quin paper vull que tingui dins la meva aula i el
grau d’implicació que tindrien els infants en aquesta documentació, ja que no
oblido que, a dia d’avui, el fet de documentar té un paper fonamental i gràcies
a ella, queda una història marcada, s’observen els progressos de tots els
membres de la comunitat educativa, en definitiva, aprenem i posem paraules a
allò que succeeix i vivim.
Les etiquetes
d’aquesta entrada estan relacionades amb el meu propi procés d’aprenentatge perquè
contínuament, m’he fet preguntes sobre què he aprés i per a què em servirà. També,
hi estan vinculades les de contrastar el que diuen els documents com el PEC amb
les pràctiques que es duen a terme, això es veu reflectit en algunes de les
conclusions esmentades i sobretot en el moment de l’entrevista amb la directora
que ens ho va corroborar duent el document a la cita; a més de reflexionar
sobre la relació de les famílies i els nens amb la documentació, ja que també
vam poder parlar amb elles. Aquestos, primerament els infants, ens van afirmar
que estan contents de veure les seves feines penjades i que, de vegades,
juntament amb la mestra decideixen què penjar i a on; i amb les famílies que
vam poder parlar, ens digueren que estaven contentes de poder veure que fan els
seus nens durant el dia, ja que a vegades, no tenien l’oportunitat de parlar
directament amb la tutora del seu fill i gràcies a les documentacions diàries,
i a les explicacions del seu infant, entenien una mica millor, que passava a l’escola.
No hay comentarios:
Publicar un comentario